Skip to main content
P74 razstave 2019

Jaka Železnikar: Zbirka mrtvih del

By 9 junija, 201912 avgusta, 2020No Comments

23. 8. – 6. 9. 2019
Center in Galerija P74

Vljudno vabljeni na odprtje razstave Jake Železnikarja Zbirka mrtvih del v Galerijo P74, v petek, 23. avgusta 2019 ob 19.00 uri.

> v četrtek, 5.9.2019 vabljeni na pogovor z umetnikom ob 18.00 uri. Pogovor bo vodila Nina Skumavc.

Aktualna razstava Jake Železnikarja predstavlja štirinajst del, tako spletne umetnosti, kot e-literature, ki jih ni več možno videti v prvotni obliki v spletnem okolju in kontekstu. Dela bodo prikazana v analogni verziji, na papirju. Ne gre za njihove posnetke ali vizualne rekonstrukcije, temveč je avtor za vsakega od projektov pripravil poseben klasifikacijski list, ki vključuje podatke z datumom rojstva, razlogom smrti, datumom smrti, klasifikacijo in opisom dela. Dodano je tudi vizualno gradivo, vendar le fragmentarno, saj posnetki zaslonov ne obstajajo, določeni fragmenti pa enostavno niso primerni za tisk ali so popolnoma nedostopni. Projekti so si med seboj različni, v večini pa se opirajo na interaktivnost in vzajemno delovanje besedila, slike in programske kode.

Jaka Železnikar je najpomembnejši avtor na področju e-literature, pri čemer velja poudariti, da gre za specifično zvrst, ki je ne moremo enačiti z literaturo oziroma e-knjigami. Ne gre za digitalizirane, že obstoječe literarne vsebine, temveč avtor piše in programira. Bistveno je, da ob besedi izkorišča možnosti, ki jih ponuja programsko podprt medij in se s tem tudi izraža. Nabor pristopov je zelo širok, »od linearnih besedil do hiperbesedil, inetaktivnih, kombinatoričnih, generativnih, lokacijsko pogojenih ali na drugačne načine programsko podprtih spreminjajočih se besedil, ki lahko (dobesedno) ponujajo številna branja istega besedila.«

Interaktivnost je ena od pomembnih značilnosti spletne umetnosti, saj se ta v več aspektih navezuje na ideje neoavantgarde šestdesetih let dvajsetega stoletja. Za Jaka Železnikarja je pomembna tudi tradicija konkretne poezije in mail arta, internet pa je v komunikacijskem smislu med umetniki, publiko in sodelavci odprl popolnoma nove razsežnosti. Nenehni razvoj interneta je pred avtorja postavljal zahtevo, da ves čas ostaja aktiven, da vnaša spremembe, saj so le tako projekti delovali. Tudi ustvarjanje spletnih strani se je profesionaliziralo in spremenilo. V večini se gre za predpripravljene, standardizirane predloge. Internet je vse bolj uporabniku prijazen, a hkrati generičen. Obstajajo iniciative, ki skrbijo za ohranitev »zgodnjega« interneta, ne le spletne umetnosti, temveč širše.
Jaka Železnikar z obuditvijo lastnih izgubljenih umetniških del opozarja na problematiko, ki je specifična za spletno umetnost, sploh za zgodnja dela, ki so ključna za razumevanje nastanka medija in njegov razvoj. Kako jih ohraniti in kdo bo prevzel skrb za to?

Jaka Železnikar (1971, Ljubljana) v svojem delu izhaja predvsem iz razširjenega polja literarnega. Mediji njegovih del obsegajo zlasti spletne strani in aplikacije, a tudi knjige, e-knjige, diskete, dodatke za brskalnik Firefox, aplikacijo za Android ter lutko-robota, ki pripoveduje zgodbe glede na svojo lokacijo in orientacijo. Razstavlja in (redkeje) objavlja v Sloveniji in mednarodno. Njegova dela so bila vključena na več skupinskih razstav v Sloveniji: Teritoriji, identitete, mreže: Slovenska umetnost 1995 – 2005, Moderna galerija, Ljubljana (2005); Slovenska vizualna in konkretna poezija (1965 – 2001), Bežigrajska galerija, Ljubljana (2001); Oko in njegova resnica – Spektakel in resničnost v slovenski umetnosti 1984 – 2001 (2001), Pevec, ne bogat al sloveč, Narodni muzej Slovenije (2000). Kontinuirano je samostojno razstavljal v Galeriji P74 (od 2003 do 2019). V tujini je bilo njegovo delo vključeno v več skupinskih razstav, med drugim: The Art Happens Here, iCommons Summit (hkrati tudi ’artist in residence’), Dubrovnik, Hrvaška (2007); Oivos-Oivos / Wine-Wine – Visual poetry exhibition, Patras, kulturna prestolnica Evrope, Patras, Grčija (2006); Nordic Live Art, Göteborg Art Museum, Göteborg, Švedska (2003); Web 3D Art 2002, ICA — Institute of Contemporary Arts, London, Velika Britanija (2002). https://jaka.org