Skip to main content
Novice

Forester. Memories lost / Gozdar. Izgubljeni spomini

By 14 decembra, 202021 junija, 2022No Comments

Tadej Pogačar, Forester. Memories lost / Gozdar. Izgubljeni spomini, knjiga umetnika, 2020

Nova knjiga umetnika Tadeja Pogačarja

Z veseljem napovedujemo izid nove knjige umetnika Tadeja Pogačarja Forester. Memories lost / Gozdar. Izgubljeni spomini. Knjigo je izdal Zavod P.A.R.A.S.I.T.E. v sodelovanju s P.A.R.A.S.I.T.E. muzejem sodobne umetnosti. Knjiga v format 23,3 cm x 16,4 cm je črno bela in ima štirideset strani. Izšla je v nakladi sto izvodov. Oblikovala jo je Nastja Miheljak.

Forester. Memories lost / Gozdar. Izgubljeni spomini je enajsta knjiga umetnika Tadeja Pogačarja. Podobno kot v nekaterih drugih svojih edicijah, npr. Home stories (1999), Twenty-Eight Cakes (2009), Tito times Thirty (naked) (2010), Naša žena (2018) je kot material uporabil privzeto fotografijo.

P.A.R.A.S.I.T.E. muzej sodobne umetnosti, ki ga je leta 1993 ustanovil Tadej Pogačar, dolguje nastanek različnim virom, eden od pomembnejših je zgodovina od spodaj, ki jo je utemeljil Lucien Febvre v tridesetih letih dvajsetega stoletja. Gre za socialno zgodovino običajnih ljudi, ki je bila največkrat spregledana in podcenjena. To revizionistično pojmovanje zgodovine je P.A.R.A.S.I.T.E. muzeja sodobne umetnosti v slabih treh desetletjih  delovanja aktivno udejanjal v številnih skupnih projektih z brezdomci, organizacijami seksualnih delavk in delavcev, v raziskavah ulične trgovine in vzporedne ekonomije.

Fotografije v knjigi Gozdar. Izgubljeni spomin so zapuščina pokojnega očeta. Oče izhaja iz kmečke družine. Po požigu domačije in vasi Zlato polje nad Lukovico avgusta 1942 je pri sedemnajstih letih odšel v partizane. Njegove starše so odpeljali v taborišče. Po osvoboditvi je končal izobraževanje za gozdarskega tehnika v Zagrebu. Očetove fotografije (fotografije gozdarja) so izgubljeni spomin, čas in prostor o katerem ne vemo dosti oziroma ničesar. Dokumentirajo vsakdan, druženje s prijatelji, potovanja, podobe krajin. Večine lokacij ne prepoznamo, prav tako tudi oseb ne. Fotografije niso tematsko ali kronološko urejene niti datirane. Vrstni red je naključen. Nastale so v šestdesetih letih prejšnjega stoletja.

Na uvodni fotografiji opazujemo skupino ljudi na sprehodu. Moški v dolgem plašču gestikulira proti objektivu. Kdo so ti ljudje? Gre za naključne meščane v neznanem mestu? Na fotografiji ni detajla, ki bi nam bil v pomoč pri prostorski ali časovni orientaciji. Sledi posnetek s piknika. V prvi vrsti stoji deklica, za njo moški in desno ženska z loparjem za badminton, sredi igre. Deklici je neprijetno. V drugem planu je kozolec in pod njim miza s stoli. Kje so? Drug posnetek je ujel skupino ljudi, ki je posedla k mizi ob jezeru. Posnetek je nenavaden, saj je fotograf skušal ujeti osebe skozi vejevje grmičevja. Z gotovostjo lahko govorimo samo o letnem času nastanka, t.j. zgodaj spomladi ali pozno jeseni, ko listje še ni vzbrstelo ali je že odpadlo. Vsi ti dogodki in motivi so za nas skrivnostni in jih ni mogoče razložiti. Ne posedujemo nobene zgodbe s katero bi se jim približali. Kaj jim torej lahko podeli pomen? Spomini pomembno sooblikujejo našo identiteto in samopodobo. Če se jih ne bi spomnili, bi to imelo usodne posledice za naš jezik, odnose in osebno identiteto. Nevroznanstveniki opozarjajo, da je proces shranjevanja in obnove spominskih podatkov zelo nazanesljiv. S spominom je lahko manipulirati in zato je njegova vrednost relativna. Še več, spomine na dogodke, ki se v resnici niso nikoli zgodili, je možno vsaditi.

Tadej Pogačar (1960) je umetnik, kustos in predavatelj. Po študiju umetnostne zgodovine in etnologije na Filozofski fakulteti v Ljubljani je diplomiral na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je na oddelku za slikarstvo končal tudi podiplomski študij. V svoji umetniški praksi uporablja logiko intervencije, kritično raziskavo in participativno prakso. Sodeloval je na bienalih sodobne umetnosti v Benetkah, Pragi, Tirani, Sao Paulu, Istanbulu in na Manifesti 1 v Rotterdamu. Je prejemnik več nagrad, štipendij in reziden. Kot kustos je pripravil številne razstave sodobne umetnosti med drugim, RIO (2019), Zmagovite štiri (2018), Ekonomija narave (2017), Druga eksplozija – 90. leta (2017), PROTEST. 6 primerov (2013), Drugi muzej (2011), Knjiga umetnika v Sloveniji 1966  2011 (2010), Javni servisi (2006 – 2007), Goran Trbuljak 1973 – 2004 (2005), Revizije. Slika 70+90 (2001) (s Tanjo Mastnak), Za kvaliteto življenja (1997), Skozi stekloMlada madžarska umetnost, (1995).

>> Z vsakim nakupom publikacij Zavoda P.A.R.A.S.I.T.E. aktivno podpirate delovanje Galerije P74. Cena knjige umetnika Tadej Pogačar, Forester. Memories lost je 15,00 EUR. Naročite jo lahko na elektronskem naslovu p74info@zavod-parasite.si ali jo kupite neposredno v Galeriji P74 (ob ponovnem odprtju), Trg Prekomorskih brigad 1, 1000 Ljubljana (ponedeljek – petek, 12h – 18h).