Skip to main content
KAPSULA program 2013

Črno na belem. Revije in časopisi umetnikov v Sloveniji

By 11 decembra, 20139 februarja, 2014No Comments

18. 12. 2013 – 7. 01. 2014
Galerija Akademija Moderna, Zagreb

Zavod P.A.R.A.S.I.T.E. je v zadnjih letih zasnoval več tematskih in preglednih razstav knjig umetnika in umetniških publikacij doma in v tujini. Predstavitev “Črno na belem” v Galeriji Academie Moderne v Zagrebu predstavlja v tem kontekstu nov pionirski korak: gre za prvo predstavitev časopisov in revij umetnikov in drugih periodičnih glasil, ki so jih izdali umetniki v Sloveniji od šestdesetih let prejšnjega stoletja naprej.

V šestdesetih, sedemdesetih in osemdesetih so revije umetnikov postale novo pomembno področje delovanja sodobne umetniške prakse. Vzpostavile so se kot alternativni razstavni prostor – predvsem za nematerialne, alternativne in konceptualne prakse.
Umetniki so ustvarjali dela prav za te množično reproducirane edicije in preskušali meje medija. Eksperimentirali so s formatom, oblikovanjem, tipografijo, materialnostjo ipd. Večkrat so jih povezali z glasbo, poezijo ali kritiko. Medtem, ko so umetniki uporabljali revije za dokumentacijo svojega dela, so ustvarjali tudi umetniška dela za strani revij.
Efemerna narava teh publikacij je bila osrednja značilnost tudi pri njenih alternativnih oblikah distribucije. (“Ljudje lahko celo zavijejo hrano v moje delo,” je leta 1968 komentiral Joseph Kosuth.) Reproduktivnost umetnosti je v sedemdesetih in predvsem osemdesetih postala vseprisotna. Govorimo o času, ko je začenjala prevladovati spektakelske medijska kultura, v okviru katere so tudi socialni odnosi postajali medijirani/posredovani. Hkrati so nastopile nove tehnike tiska, kot so offset, xerox itd., ki so bile mnogo dostopnejše in cenejše za tehnike reproduciranja in razmnoževanja.

Walter Benjamin je bil v tridesetih letih dvajsetega stoletja eden prvih, ki je opazil, da umetnost, ki je reproducirana in distribuirana skozi množične medije, postane v svoji kvalitativnosti drugačen medij komunikacije. Ko je umetniško delo mehansko pomnoženo izgubi auro edinstvenosti v času in prostoru, hkrati pa pridobi s svojo »številnostjo« novo politično funkcijo, saj dosega mnogo širšo publiko. Prav Benjaminovo izjavo, da »reproducirano umetniško delo postaja umetniško delo, ki je oblikovano za reproduciranje« so snovalci publikacij umetnikov vzeli za svojo.

Razstava »Črno na belem« izpostavlja nekatere najzanimivejše primere periodičnih izdaj umetnikov, ki so v zadnjih desetletjih izšli pri nas: zborniki umetnika, časopisi in revijami umetnika, fanzini ter drugimi sorodnimi publikacijami. Razstava »Črno na belo« v razstavišču Studio Moderna v Zagrebu predstavlja likovno produkcijo umetniške periodike več generacij slovenskih ustvarjalcev: Marka Pogačnika, I.G. Plamna, Francija Zagoričnika, skupine OHO, Davorina Marca, Dušana Mandića, Danila Celana, Mario Marzidovška, Esada Babačića, Tanje Špenko; glasilo VIKS, Jožeta Baršija, Vesne Bukovec, P.A.R.A.S.I.T.E. Muzeja sodobne umetnosti idr.

Razstavo pripravljamo v sodelovanju z Mednarodni grafičnim likovnim centrom iz Ljubljane in Umetnostno galerijo Maribor.

Program Zavoda P.A.R.A.S.I.T.E. podpirata Ministrstvo za kulturo RS in MOL, Oddelek za kulturo.