slo | eng

Center in Galerija P74

Nada Vrkljan-Križić, Inka (Vinka) Švertasek: Izreži in zalepi

11. – 30. 10. 2022
Center in Galerija P74

>postavitev @P74 Gallery

Kustosinja: Sandra Križić Roban

Vljudno vabljeni na otvoritev razstave Izreži in zalepi Nade Vrkljan-Križić in Inke (Vinke) Švertasek v Galerijo P74, v torek, 11. oktobra 2022 med 19.00 in 21.00 uro.
>Razstava bo na ogled do 30. oktobra 2022 po običajnem odpiralnem času galerije (ponedeljek – petek, 12.00 – 18.00, izven uradnih ur po dogovoru).

 

Nada Vrkljan-Križić (1940 – 2012), umetnostna zgodovinarka, romanistka in Inka Švertasek (1920 – 2014), samouka umetnica, sta v šestdesetih letih dvajsetega stoletja ustvarili serijo intrigantnih kolažev. Razstava z naslovom Izreži in zalepi prinaša izbor del iz njunega opusa, ki osvetljuje pozicijo ženske v sodobni hrvaški umetnosti in eksperimentalnih na področju fotografije. Kolaži dveh izjemnih ustvarjalk so nastali izven običajnih normativnih obrazcev, največkrat v okviru doma, časovno omejeno ipd. Pri izboru vizualnega materiala, ki sta ga umetnici uporabljali vidimo posebno naklonjenost teatralizaciji in scenografskim idejam (Švertasek), kot tudi zavestnem razmišljanju o političnem, družbenem in intimnem trenutku (Vrkljan – Križić). Govorimo o fotomontažah in kolažih s področja podzavestnega, z aluzijami o katerih so pisali številni nadrealistični teoretiki in avtorji (Eluard, Bataille), do psihoanalitikov in sodobnih teoretikov/teoretičark, ki so tovrstna dela uvrščali med specifične feministične strategije.

Kljub temu, da je kolaž po svojih karakteristikah podvržen fragmentaciji, oba ciklusa pričata o visokem nivoju zavesti in kontinuiteti likovnih idej, ki sta jih avtorici skozi čas razvijali.

Razstava pomembno prispeva k razpravi o vlogi kolaža v feministični umetnosti, postmodernizmu, kod tudi k izjavam, da gre za svojevrstni opozicijski praksi, v kateri počivajo številne indikacije in komentarji o politični in družbeni stvarnosti. Gre za pomembna dela osamljenih avtoric, katerih dela se postopno razkrivajo z velikim časovnim odmikom širši javnosti. Razstava je bila prvič na ogled v maju 2020 v zagrebški galeriji Spot, tokrat pa jo v sodelovanju z Uredom za fotografijom iz Zagreba organiziramo v Galeriji P74 v Ljubljani.

_____

Sandra Križić Roban je doktorirala iz zgodovine umetnosti. Ukvarja se s kritiko, kuratorskim delom in pisanjem. Zaposlena je na Inštitutu za zgodovino umetnosti v Zagrebu kot znanstvena svetnica. Ukvarja se z raziskovanjem sodobne umetnosti, zgodovine in teorije fotografije, povojne arhitekture, javnega prostora in kriteriji evalvacije vojnih spomenikov. Objavila je obsežno študijo o sodobnem slikarstvu in sodobni fotografiji na Hrvaškem: Na drugi pogled: pozicije suvremene hrvatske fotografije (UPI2M & IPU, 2010) i Hrvatsko slikarstvo od 1945. do danas: odgovornost slike u vrijeme nestrpljivog pogleda (Ljevak, 2013). Recentno je objavila monografije Vlado Martek – Pripremanje za fotografiju (UzF). Med novejšimi deli velja omeniti monografijo Vlado Martek – Pripremanje za fotografiju (UzF, 2018) in knjigo Hana Miletić – Street Photography (UzF, 2016). Uredila je več znanstvenih publikacij, ki jih je izdal Inštitut za zgodovino umetnosti (zadnjo Postmedia and Non-institutional Art Practices from 1960s, z Leonido Kovač, 2017) ter več publikacij v izdaji Ureda za fotografiju in Galerije Križić Roban. Je ena od ustanoviteljic Ureda za fotografiju, društva za raziskavo, razvoj in promocijo inovativnih umetniških praks na področju fotografije in novih medijev.