slo | eng

Center in Galerija P74

Sodobna slovaška umetnost

Július Koller, Stano Filko, Jana Želibská, Ilona Németh, Viktor Frešo, Lucia Tallová, Jaro Varga

5. 4. – 26. 4. 2018
Center in Galerija P74, Trg Prekomorskih brigad 1, 1000 Ljubljana

Vljudno vabljeni na otvoritev razstave Sodobna slovaška umetnost v Galerijo P74 v četrtek, 5. 4. 2018 ob 19.00 uri. Razstavo smo pripravili v sodelovanju z Galerijo SODA iz Bratislave in Tomasom Umrianom.

Julius Koller, Realita Comics, mixed media, 1969
Julius Koller, Realita Comics, mixed media, 1969

 

Informacije o umetniški produkciji Vzhoda so bile v zgodovini največkrat posredovane s strani zahodnih medijev, pri čemer so vstopale v interpretativni stroj, ki je številne specifične kulturne fenomene popačil ali dekontekstualiziral. Pričujoče sodelovanje se želi takšnim nesporazumom izogniti.

Gostovanje Galerije SODA iz Bratislave v Galeriji P74 predstavlja prvi korak k dolgoročnemu mednarodnemu sodelovanju. Prva predstavitev prinaša vrhunski izbor slovaških sodobnih umetnikov treh generacij: od legend vzhodne neoavantgarde šestdesetih let, uveljavljene srednje generacije do najmlajših. Gre za ključne akterje konceptualnih in postkonceptualnih praks, Stana Filka, Júliusa Kollera, Ilone Németh, Lucie Tallove.

Július Koller (1939 – 2007) velja za enega najpomembnejših vzhodnoevropskih umetnikov šestdesetih in sedemdesetih let prejšnjega stoletja. Njegovo delo zaznamuje distanca do uradne režimske umetnosti, prevpraševanje tradicij modernizma ter konvencij zahodnega umetnostnega poslovnega sveta. V šestdesetih letih zasnuje antihepening in antisliko ter ustvari igriv opus, ki združuje dadaistični duh z elementi radikalenga skepticizma. Svoje slike / objekte je opremil z zanj značilnim belim vprašajem, univerzalnim simbolom kritičnega pogleda na vsakdanje življenje in realnost. Šport (tenis in namizni tenis) je povezal s političnimi vprašanji in zahtevo, da igra vključuje pravila poštene igre. Po Praški pomladi je pričel z novo serijo del U.F.O., ki se je lotevala analiziranja realnosti s t.i. kulturnimi situacijami in utopijami nove kulturohumanistične kulture in prihodnosti.

Stano Filko (1937 – 2015) je ena ključnih figur slovaške neoavantgarde. Od leta 1964 ustvarja zelo raznolika dela v formi t.i. (anti)hepeningov, okolij, instalacij, objektov, risb. Leta 1965 je zasnoval manifest in vzpostavil avantgardno skupino HAPPSOC. HAPPSOC je sestavljanka iz besed hepening, srečen, družba in socializem. V litearaturi najdemo tudi prevode imena kot srečna družba, srečni socializem, sociološki hepening. Njihove aktivnosti so bile blizu delovanju novih realistov v Parizu, predstavljajo pa lokalno obliko hepeninga z objekti. Po letu 1968 in sovjetski okupaciji se Filkova praksa spremeni. Posveti se bolj osebnim temam in v dela vključuje pojem vesolja, kot izhoda v nek drug svet svobode.

Ilona Németh (r. 1963) je rojena na Češkoslovaškem v družini madžarskega porekla. V svoji praksi je ustvarila številna dela v katerih analizira identitetne vzorce in resnice, ki jih ponuja »večinsko mnenje«. Zanimajo jo teme vsakdana, ki so vezane na specifični lokalni kontekst. V ustvarjalnem procesu, ki je raziskovalne narave, osebno spreminja v javno. Njena dela so večplastna, v projektih zavzema kritično pozicijo. Umetnica poudarja: »V devetdesetih smo razumeli centralno Evropo kot etnično in kulturno raznolik, odprt prostor. Danes želimo ta prostor egoistično zapreti. V Višegrajski skupnosti narašča podpora populističnim in avtokratskim politikam. Ta naj bi zaščitila evropske vrednote. O katerih vrednotah pravzaprav govorimo? Krščanskih ? Solidarnosti?«

Lucia Tallova (r. 1985) sodi v mlajšo generacijo sodobnih slovaških umetnic. V vsebini in poetiki se radikalno razlikuje od starejših kolegov. V njenih delih lahko sledimo intimnim zgodbam, ki so monumentalno predstavljene v mediju slikarstva, v manjših formatih pa ustvarja grafike, risbe, kolaže in objekte. Na slikah lahko vidimo industrijsko krajino, ki jo povezuje z dekorativnimi elementi čipke, cvetličnih vzorcev, motivom črnih kapelj ali pepela. V svoja dela vključuje najdene razglednice ali stare črno-bele fotografije. Blizu so ji motivi vode, žensk s poročnih fotografij ipd. Dela preveva nostalgičnost, ki pripada neidentificiranim osebam.

Július Koller je sodeloval na številnih samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini med drugim na One Man Anti Show, MUMOK, Dunaj, Avstrija (2016), Museum of Modern Art, Varšava, Poljska (2015), Unorthodox, The Jewish Museum, New York, ZDA (2015), The Promises of the Past, Centre Pompidou, Pariz, Francija (2010), This Land is My Land, Kunsthalle Nürnberg, Nürnberg, Nemčija (2006), 50. Beneški Bienale, Benetke, Italija (2003), 23. São Paulo Art Biennale, Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, Brazilija (1996).

Stano Filko je sodeloval na številnih samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini, med najpomembnejše sodijo Stano Filko, Narodna Galerija, Bratislava, Slovaška (2016), Kunst in Europa 1945-1968, ZKM Zentrum für Kunst und Medien, Karlshuhe, Nemčija (2016), Ludwig Goes Pop + The East Side Story, Ludwig Múzeum, Budimpešta, Madžarska (2015), Kontakt, Mumok, Dunaj, Avstrija (2006), 51. Beneški bienale, Benetke, Italija (2005), Documenta 7, Kassel, Nemčija (1982).

Ilona Németh je imela več samostojnih razstav ter je sodelovala na številnih skupinskih razstavah doma in v tujini, med drugim na Look What Is Back / The Slovak State in Contemporary Art, Kunsthalle Bratislava, Slovaška (2016), Private Nationalism CZ,SK, H, D DIVUS Gallery, Praga, Češka; Kunsthalle, Košice, Slovaška; Ostrale, Dresden, Nemčija (2014), Gender Check, Feminity and Masculinity in the Art of Eastern Europe, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Dunaj, Avstrija (2009), Positioning, Museum of Modern Art, Tokyo, Japonska (2006), Slovak Art, 48. Beneški bienale, Benetke, Italija (1999).

Lucia Tallova je umetnica mlajše generacije. Predstavila se je na več samostojnih in skupinskih razstavah mdr. na Second Archive, Medium gallery, Bratislava, Slovaška (2017), Archive of fictional memories, Synagogue Stupava, Bratislava, Slovaška (2016), Vis-á-vis, Ecoart gallery, Dunaj, Avstrija (2014), I CAME, I SAW, Apricity Gallery, Santa Cruz, California, ZDA (2014), Young Slovak Art Show, 4th Moscow International Biennale for Young Art, Moskva, Rusija (2014).