slo | eng

Center in Galerija P74

Zora Stančič: Enajst tisoč batin / Les onze mille verges

17. 3. – 7. 4. 2015
KAPSULA, Trg Prekomorskih Brigad 1, 1000 Ljubljana

Vljudno vabljeni na odprtje razstave Zore Stančič: Enajst tisoč batin / Les onze mille verges, v torek, 17. 3. 2015, ob 19. uri v KAPSULO.

Kustosinja: Yasmín Martín Vodopivec


Zora Stančič, Enajst tisoč batin / Les onze mille verges, maketa, 2015.

Draga domišljija,
kar najbolj ljubim pri tebi je to, da nikoli ne odpuščaš.
André Breton, Manifest nadrealizma, 1924

Projekt Enajst tisoč batin / Les onze mille verges, ki ga umetnica Zora Stančič predstavlja v prostoru KAPSULA, si z ekscesno fantazijsko novelo Guillaumeja Apollinairea ne deli zgolj naslova, temveč tudi besedno igro, drznost, humor in predvsem namero.  Knjige, katalogi, umetniške publikacije vseh vrst,  ki nas navadno gledajo s polic razstavnega prostora, so tokrat zavite v navaden rjav papir, ki ga sicer povezujemo z vsakodnevnim, nepomembnim, profanim. Večplastno stikanje dvojnosti, ki preveva delo vznemirljive in prepoznavne umetnice, se tudi tokrat odraža v njenem projektu, ne glede na njegovo prvotno diskretno podobo. Intervencijo lahko doživljamo z dveh vidikov in sicer s parapornografskega in paraliterarnega. Njun skupni imenovalec je umetniška zvrst pornografske literature kot izhodišče za razmislek o strastnem razmerju med človekom in umetnostjo.

Reprodukcije strani naključno najdenega izvoda Apollinairjevega dela na ovojnem papirju odpirajo prvi, parapornografski vidik projekta. Tako kot njegov nadrealistični in pretirano komični izvirnik, vsebujejo reprodukcije poleg vseh motivov pornografske literature tudi glavne značilnosti njenega potrošništva: obscenost kot vrlina, vseobča naključna izmenjava med ljudmi in stvarmi, čustvena otopelost in absolutizem. Dojemanje pornografske literature in njeno uživanje kot simptom hude krize, razčlovečene in mehanske dejavnosti z enim samim ciljem – pri bralcu zbuditi spolno vzburjenje – se s to intervencijo nad knjigami v razstavnem prostoru razširi na umetniško polje. Umetnica parodira s to prispodobo  neobvladljivo naravo današnje kulturne scene in tako kot izvirnik z ironično gesto povrne vrednost domišljije v umetnosti kot izraz posameznikove svobode.

Pri drugem vidiku pa umetnica predstavi intimne, subtilne risbe v izrazito paraliterarnem dejanju. Njene ostre poteze zajemajo zabrisana polja človekovih projekcij, želj in strahov in jim podeljujejo legitimnost. Tako se jasno izrazi njena trdna odločenost prispevati k ekspresivni in poetični vlogi umetniškega jezika prvotnega dela ter k njegovem namenu. Kot je že trdila Susan Sontag »izkušnje niso pornografske, takšne so le podobe in predstave – domišljijske strukture«[1]. Pornografska domišljija preko fragmentacije teles in odsotnoti izraženih čustev dvomi o paradigmah in ustaljenih hegemonističnih težnjah naše družbe ter odpira prisotnemu  prostor za iskanje lastnih  odgovorov. Nedovršene čutne podobe umetnice nas silijo k lastnemu sestavljanju podob in samoreferenčnosti, v kateri ustvarimo lasten prostor in domišljijo uporabimo kot mogočno orožje za osebno in družbeno preseganje.

Umetničina intervencija vabi obiskovalca naj se v iskanju svojih idealov z branjem in dokončnim izpopolnjevanjem podob zateče k lastni domišljiji. Projekt Enajst tisoč batin / Les onze mille verges sproža našo radovednost in instinkt po neskončnem iskanju svobode skozi umetnost in tako Zora Stančič pripomore k delu, ki ga je Apollinaire zaupal velikim pesnikom in umetnikom, »da izpolnijo jasno družbeno vlogo, ki ni nič drugega kot nenehno obnavljanje podobe, ki si jo nadene narava v človeških očeh« [2].

Yasmín Martín Vodopivec


[1] Sontag, S. (1969). The Pornographic Imagination . Styles of Radical Will. New York: Farrar, Strauss and Giroux. Harmondsworth: Penguin Modern Classics, 1983.

[2] Apollinaire, G. (1913).  The cubist painters: aesthetic medtations,  New York: George Wittenborn, Inc., 1970.

Program Zavoda P.A.R.A.S.I.T.E. podpirata Ministrstvo za kulturo RS in MOL, Oddelek za kulturo.
Zavod P.A.R.A.S.I.T.E. je član Asociacije – društvo nevladnih organizacij in samostojnih ustvarjalcev na področju kulture in umetnosti in mednarodne mreže CLUSTER.